Site icon Krakowskie Brzdące

Dolina Nielepicka – Dębowa Góra, Wioska dziecięca Skalny Raj i skała z krzyżem

Dolina Nielepicka to z pewnością mniej znana podkrakowska dolinka, ale za to z jakimi pięknymi punktami widokowymi! Wprawdzie nie ma tu jakiś imponujących formacji skalnych, ale uważamy, że miejsce to jest świetne na wycieczkę z dziećmi. W dolinie jest kilka ciekawych punktów i miejsc, które warto zobaczyć. My wybraliśmy się tu dość spontanicznie, szukając pomysłu w pewną niedzielę na aktywne spędzenie dnia. Nasza wycieczka zaczęła się i skończyła w Parku im. Rtm. W. Pileckiego. Bowiem oprócz sceny, fontanny jest tu również plac zabaw, który zainteresował nasze dzieci. Zrobiliśmy małą pętelkę, zaliczając dwa punkty widokowe oraz bardzo ciekawe, ale widać, że zapomniane miejsce, a mianowicie – Wioskę Dziecięcą Skalny Raj.

Skała z krzyżem

Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od skały z krzyżem, a kierowaliśmy się do niej ulicą Ogrodową z parkingu koło Parku im. Rtm. W. Pileckiego.

To piękny punkt widokowy wraz z panoramą na nieopodal położone miejscowości, a nawet pobliskie pasma górskie. Oprócz tego pod skałą znajduje się polana, na której można urządzić sobie piknik, a nawet i ognisko. Jest tu specjalnie przygotowane palenisko (gdy byliśmy tutaj, to jeszcze się tliło palenisko). Dla spragnionych odpoczynku są tu także 4 ławeczki i 2 stoły. Są też stojaki na rowery.

Na skałkę z krzyżem oczywiście można wejść – prowadzą tam schodki. Na górze trzeba z dziećmi uważać, pomimo tego, że są tam barierki. Ta skała to także jak zauważyliśmy miejsce do uprawiania wspinaczki. Gdy siedzieliśmy tu dotarli tu nawet wspinacze i zaczęli rozkładać linki.

Znajdują się też tutaj tabliczki informacyjne, z których możemy dowiedzieć się ciut więcej na temat historii krzyża, ale i samej miejscowości Nielepice.

Na to wzniesienie dotrzecie spokojnie z wózkiem. Choć ostatnie podejście jest kamieniste. Nie jest tutaj daleko z parkingu – ok. 400 m.

Dębowa Góra i punkt widokowy

Naszym kolejnym celem wycieczki do Doliny Nielepickiej było dojście na Dębową Górę. Spod skały z krzyżem kierowaliśmy się ulicą Ogrodową do końca, a następnie weszliśmy na ul. Spacerową, kierując się w prawo za szlakiem niebieskim. Doszliśmy ścieżką przez pola do asfaltowej drogi – ulicy Ruczaj, którą musieliśmy pokonać, idąc w lewo w dół, a później za znakami szlaku niebieskiego w prawo do góry ul. Dębową. Dochodząc na koniec tej ulicy, jest wejście na ścieżkę prowadzącą na Dębową Górę. Szlak do góry był bardzo przyjemny, wśród drzew, po niezbyt trudnym i nachylonym terenie – nasze wszystkie brzdące dały radę wejść same pod górę bez problemu.

A na szczycie – cudowny, malowniczy punkt widokowy! Jest zlokalizowany na skale, ale spokojnie jest on zabezpieczony barierkami. Widoki niesamowite! Nam udało się nawet zobaczyć startujący samolot z Balic. Nasze przejście od skały z krzyżem na Dębową Górę z dziećmi zajęło ok. 40 minut (ale szliśmy bardzo wolno). Szlak pod górę, nie jest raczej polecany z wózkiem, chyba że macie wózek terenowy to możecie się pokusić go zabrać. My mieliśmy wózek, ALE nie jechała w nim Idalka, a nasze rzeczy i czasami wózek musieliśmy nieść.

Uważamy, że Dolina Nielepicka to warte uwagi miejsce na wypad z dziećmi na szlak niedaleko Krakowa. Ciut spacerku, trochę pod górę, a wszystko zwieńczone pięknymi widokami. Ale to nie koniec atrakcji tutaj. Bowiem po ok. 3 minutach spacerku z tego punktu widokowego jest kolejny ciekawy punkt, a mianowicie – Wioska Dziecięca Skalny Raj.

Wioska Dziecięca Skalny Raj w Dolinie Nielepickiej

Przyznamy się Wam, że pierwszy raz zobaczyliśmy to miejsce, kiedy planowałyśmy wycieczkę tutaj. Robi wrażenie, pomimo że jest już trochę zniszczone. Ale co to takiego?

Otóż to miejsce z takim typowym „nieplacem zabaw”. Znajdziecie tutaj zbudowane konstrukcje drewniane w różne kształty. Pomimo tego, że miejsce było zarośnięte i trochę było tam dziko, to jest ciekawe. Znajdziecie tutaj wiatę z ławkami oraz dużo tablic edukacyjnych. Dowiecie się z nich między innymi wiele o zwierzętach i lesie. Jednak nasze dzieci były tablicami mało zainteresowane, one wolały tutaj pobiegać i się pobawić.

Bo wiecie, jak to jest z dziećmi – dzieci tak naprawdę nie potrzebują, nie wiadomo czego, aby dobrze się bawić! Ich wyobraźnia to ogromna gama pomysłów na zabawy. I tak też się tutaj stało. Zobaczyły drewna w kształcie różnych figur, najpierw pobiegały po nich, potem pomiędzy nimi, chwila zabawy w chowanego, a potem urządzały „ognisko na niby”, czyli zbierały w jedno miejsce patyki na stosie, a z mleczy roznieciły ogień! Bawiły się w tym „leśnym placu zabaw” wyśmienicie.

Jak wrócić ze szlaku?

Jeśli chodzi o powrót, to postanowiliśmy zejść sobie w dół za ładną ścieżką i szlakiem niebieskim i niestety była to zła decyzja. Wprawdzie zeszliśmy, ale z wielkimi przygodami, bowiem szlak nagle się urwał, potem zdecydowaliśmy się pójść w dół po stromym zboczu przez dosłownie wielkie krzaki, ale się udało i wyszliśmy ponownie na szlak koloru niebieskiego i doszliśmy do ulicy, jak się okazało, Klonowej, a później Pogodnej i wróciliśmy chodnikiem przy głównej ulicy Nielepic, czyli ul. Długą. Wam nie polecamy tego zejścia z dziećmi! Lepiej zdecydowanie wrócić tą samą trasą, którą weszliśmy na Dębową Górę.

Park im. Rtm. W. Pileckiego

Bardzo przyjemne i ładnie zagospodarowane miejsce w centrum Nielepic. Jest tu plac zabaw z tyrolką, boisko, huśtawki, ławeczki ze stołami, mała konstrukcja z mostkiem oraz siłownia plenerowa. Poza tym fontanna, altana ze stołami i scena i dużo miejsca do biegania! My tu odpoczęliśmy, zjedliśmy przekąski, a dzieci mogły się pobawić.

Dolina Nielepicka – jak trafić, gdzie zaparkować?

➡️ Dojazd z Krakowa to ok. 30 – 40 minut.

🅿️ Najlepiej zaparkować na bezpłatnym parkingu obok wejścia do Parku im. Rtm. W. Pileckiego w Nielepicach. Mapkę z lokalizacją tego miejsca pokazujemy poniżej. 👇

➡️ Można tu dojechać także komunikacją miejską – autobus linii nr 258, który odjeżdża z Bronowic Małych. Przystanek jest obok parkingu i parku.

Nam i dzieciom ta niedzielna wycieczka się bardzo podobała. Dzieciaki były zachwycone zdobywaniem szczytów i widokami. 😉 Plac zabaw w Parku im. Rtm. W. Pileckiego był dla nich super zwieńczeniem wycieczki. My cieszymy się, że trafiliśmy w takie miejsce i poznaliśmy coś nowego. A miejscówkę z miejscem na ognisko zapisujemy i wrócimy tam upiec sobie kiełbaski z pięknym widokiem na okolicę.

Oczywiście więcej inspiracji na spacery i ciekawe miejsca do odwiedzenia z dziećmi w Krakowie i okolicy znajdziecie na blogu. Szukajcie w zakładkach NA SPACER, PLACE ZABAW, oraz INNE FORMY SPĘDZANIA CZASU. Jeśli szukacie więcej pomysłów na wycieczki poza Kraków, to zajrzyjcie do zakładek WYCIECZKI POZA KRAKÓW oraz OKOLICE KRAKOWA.

Kontakt

Spodobał Ci się nasz wpis? Zapraszamy do kontaktu z nami, oraz zapisania się na newsletter. Możecie nas również znaleźć na Instagram oraz Facebook.

Zapraszamy również do zapoznania się z naszą mapą, którą na bieżącą aktualizujemy o nowe miejsca, które z pewnością spodobają się Waszym pociechom 😉. Odkrywajmy Kraków i okolice!